Her er du: samnangerbibliotek.no > Aktuelt > Ymse > Samenes nasjonaldag
Sametingsflagget

Samenes nasjonaldag

AKTUELTpublisert 04.02.2021

Samenes nasjonaldag feires 6. februar til minne om det første samiske landsmøtet som ble holdt i Trondheim i 1917. Dagen har vært feiret siden 1993.

Vil du vite mer om samer og samenes nasjonaldag? Vi har samlet noen lenker som gir god informasjon:

Om samenes nasjonaldag, det samiske flagget og den samiske nasjonalsangen. Inneholder også en lenkesamling med nyttige ressurser for barnehage og skole. (Sametinget)

7 ting om samenes nasjonaldag fra NRK Sápmi

Om samisk språk (Sametinget)

Store norske leksikons temasider om samer (historie, språk, kultur, organisering, samerett etc)

Temahefte om samisk kultur i barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2006)

Reaidu – om samisk historie, samfunn, kultur og andre tema som er relevant for lærerstudenter (UiT Norges arktiske universitet)

Samiske veivisere – samisk ungdom som reiser rundt i Norge og holder foredrag på videregående skoler

Samenes nasjonaldag på 2 minutter (Film fra NRK)

Fra NRKs arkiv. Nyhetssendinger, program for barn og voksne, dokuserier, dokumentarer og konserter på samisk eller om samiske forhold

Litteratur om samer/samiske forhold – for barn – på Tysvær bibliotek

Litteratur om samer/samiske forhold – for voksne – på Tysvær bibliotek

Sametingets bibliotek har Norges største samling av bøker og annet materiell om samiske forhold og på samisk språk. Bokpakker tilpasset spesielle aldersgrupper eller etter tema kan bestilles ved å henvende seg til biblioteket.

Billedbokhylla – Her finner du blant annet billedbøker utgitt før år 2000 om samer/om samiske forhold som kan leses på Nasjonalbibliotekets nettsider.

DENNE ARTIKKELEN ER HENTA FRÅ TysverFolkebibliotek